Fakty i mity o promach

statek

Czy wiesz, że pierwszym promem w polskiej flocie był M/F Gryf, który zakupiono w latach 60. jako M/F Finndana? Pływał on na trasie Świnoujście-Ystad, a od 2005 roku znajduje się we flocie Unity Line i obsługuje linię Świnoujście-Trelleborg. Prom pozostaje jednym z najpopularniejszych środków transportu wśród osób podróżujących do Skandynawii – choć rejs trwa dłużej niż lot samolotem, zachód słońca na środku morza stanowi dodatkową atrakcję dla wielu osób. Obecnie z Polski można dopłynąć do kilku szwedzkich miast, takich jak Ystad, Trelleborg, Nynäshamn czy Karlskrona. Jeśli interesuje Cię ta tematyka, koniecznie sprawdź ciekawostki na temat promów: poniżej znajdziesz nie tylko fakty, lecz również często powtarzane mity.

Promy pasażerskie a promy towarowe

Promy możemy podzielić na pasażerskie i towarowe (cargo). Te pierwsze są przystosowane do przewozu ludzi i samochodów osobowych, natomiast te drugie do przewozu towarów. Z transportu cargo najczęściej korzystają więc firmy transportowe, które przewożą towar do Skandynawii. Na promach pasażerskich dostępna jest też szeroka gama atrakcji dla turystów (bar, dyskoteka, sklep, restauracja), w tym również dla dzieci – nie ma tego na promach cargo. Jeśli chodzi o sam przejazd, na promy pasażerskie mogą wjechać samochody, których waga nie przekracza 3,5 tony, a długość 12 m. Różnice widoczne są też w celu podróży – jeśli chodzi o promy towarowe do Szwecji, najczęściej kończą one rejs w Trelleborgu. Z kolei promy pasażerskie pływają zwykle do Ystad.

Do popularnych promów pasażerskich zaliczamy promy Skania i Polonia. Wyróżniamy też promy ładunkowo-samochodowe, które przewożą samochody ciężarowe i pasażerów zmotoryzowanych (np. M/F Gryf), a także promy pasażersko-samochodowo-kolejowe (np. M/F Wolin). Niektóre promy są też przeznaczone typowo do przewożenia wagonów kolejowych i samochodów ciężarowych (np. M/F Jan Śniadecki).

Autonomiczny prom samochodowy?

Nowe technologie nie omijają też promów. W Japonii powstał prom samochodowy z autonomicznym systemem nawigacji – jest to pierwszy tak duży prom autonomiczny, który uzyskał zezwolenie na samodzielny rejs. Statek zbudowano we współpracy między Fundacją Nippon, Mitsubishi Shipbuilding i Shin Nihonkai Ferry. Maszyna jest wyposażona w takie technologie, jak czujniki na podczerwień wykrywające inne statki, zaawansowany system cyberbezpieczeństwa czy system zdalnego monitorowania silnika.

Mity na temat podróży promem

Prom nie jest tak popularnym środkiem komunikacji jak samolot, pociąg czy autobus – podróżujemy nim zazwyczaj do krajów skandynawskich. W związku z tym narosło sporo mitów związanych z rejsami promem, z którymi rozprawiamy się poniżej.

MIT: Na prom nie można zabrać psa. Można, pod warunkiem że wykupisz wcześniej wyznaczoną kabinę – w kabinach przystosowanych do zwierząt nie ma zazwyczaj wykładziny. Należy też pamiętać, że w miejscach ogólnodostępnych pies musi być w kagańcu i na smyczy. Przed rejsem należy też zapoznać się z przepisami weterynaryjnymi danego kraju i załatwić niezbędne dokumenty (paszport dla zwierząt/microchip) i szczepienia (m.in. przeciw wściekliźnie).

MIT: Na promie nie ma Wi-Fi. W częściach wspólnych większości promów można korzystać z Wi-Fi na całej trasie przejazdu.

MIT: Nie można kupić biletu bez kabiny. Można, jeśli podróżujesz promem pasażerskim. W przypadku promów cargo istnieje zwykle obowiązek wykupienia miejsca w kabinie. Bez wykupionej kabiny na promie pasażerskim możesz spędzać rejs w części wspólnej, gdzie znajdują się restauracja, kawiarnia i bar.

MIT: Przeprawa promowa = choroba morska. Wiele osób obawia się podróży promem ze względu na możliwą chorobę morską. W związku z tym, że promy do Szwecji są statkami o bardzo dużych gabarytach, kołysanie jest ledwo odczuwalne. Jeśli obawiasz się bujania, nie podróżuj zimą, gdy jest największe ryzyko wystąpienia sztormów.

MIT: Turyści nie mogą podróżować promami cargo. Mogą, o ile dany prom jest promem pasażersko-ładunkowym. Promy towarowe do Szwecji w pierwszej kolejności obsługują samochody ciężarowe, jednak zabierają też turystów pieszych i podróżujących samochodami osobowymi. Transport cargo jest dopasowany głównie do przewozu towarów – na takich promach nie znajdziemy raczej rozrywek, dlatego podczas podróży z dziećmi warto wybierać promy pasażerskie.

MIT: Bez kabiny nie ma co zrobić z bagażem. Na promach funkcjonują przechowalnie bagażu, dlatego nie musisz rezerwować kabiny, aby mieć miejsce na walizki. Przechowalnie bagażu są zwykle bezpłatne (takie udogodnienie oferuje choćby Unity Line), lecz przewoźnicy nakładają pewne ograniczenia odnośnie do wymiarów i wagi walizek. Większy bagaż musi być zgłoszony jako ładunek.

MIT: Nie można przewozić promem tytoniu i alkoholu. Można, choć obowiązują unijne ograniczenia. Pełnoletnia osoba może wwieźć do Szwecji bez cła 800 papierosów, 400 cygaretek, 200 cygar, 1 kg tabaki lub tytoniu, 10 litrów alkoholu powyżej 22%, 20 litrów alkoholu 15-22%, 90 litrów wina (ale nie więcej niż 60 litrów wina musującego), 110 litrów piwa.